Tu podaj tekst alternatywny

Zaginione zdjęcie prababci Apolonii

Moja prababcia Apolonia Cichoń zd. Piątek urodziła się w kwietniu 1900 r. w Żarówce a zmarła 6 lipca 1945 r. w Żarówce, pochowana na cmentarzu parafialnym w Zdziarcu. Apolonia była córką Jana Piątka i Katarzyny Prygi, spośród ośmiorga rodzeństwa była najmłodsza. Apolonia należała do zakonu Franciszkanów. Nie miała habitu ponieważ nie było jej na to stać, posiadała sam sznur do niego. Apolonia była pochowana w habicie, być może kościół jej ufundował. Apolonia była bardzo religijna pomagała innym czasami zaniedbując swoje dzieci- urodziła ich ok. 10. Ostatnie dziecko urodziła w Krakowie pod koniec wojny w 1945 r. Organizm dziecka nie wytrzymał wysiłku i głodu, dziecko zmarła, a zaraz po nim 6 lipca zmarła Apolonia... 
 Apolonia po urodzeniu dziecka w Krakowie przyszła na  piechotę do swoich dzieci do miejscowości Nieczajna lub Świerże, a było to ok. 400 km!  

Dostałem straszny opis śmierci Apolonii od siostry mojej babci: 

 "  Apolonia urodziła się w kwietniu 1900.r ale którego dnia to nie wiem. Kiedy zmarła to pamiętam ten dzień. Spałam w środku, miedzy tatą i mamą, nic nie było ani domu ani dachu nad głową. W olszynie, tata wbił 4 kije, rozwiesił na nich stary koc, na dole trochę słomy,i my czworo spaliśmy pod pierzynką, deszcz na nas lał. Rano budzę mamę, a ona się nie rusza, tata zaczął płakać, więc wiedziałam że coś się stało strasznego, ale nie rozumiałam tego bo miałam tylko 6 lat. Wieczorem jacyś obcy ludzie zabrali mnie do pasienia krów, moją babcie zabrała ciotka Jaga, tata został sam, nawet nie byliśmy na pogrzebie mamy. Od tej pory skończyło się nasze dzieciństwo... "

Chciałbym bardzo zdobyć zdjęcie mojej prababci, pokazałbym bym babci, u widziałaby swoją mamę pierwszy raz... 
Nikt zdjęcia nie ma, nawet starsze siostry lub bracia babci. Dwie siostry miały zdjęcie Apolonii z dowodu gdy były na robotach przymusowych, ale nikt nie wie gdzie zdjęcie się zapodziało. 
 

 
Czy masz jakiekolwiek informacje na tematy powyższego posta?Poszukujesz przodków i krewnych w tych samych miejscowościach? A może dopiero zaczynasz przygodę z genealogią? Napisz : czarprzodkow@gmail.com
 

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Liczba wyświetleń

Obserwatorzy