Tu podaj tekst alternatywny

Rodzina Jakman nie pochodziła z Łodzi, a...

Dzięki Pani Elizie z forum FORGEN która znalazła dla mnie w księgach kontroli ludności z Łodzi dowiadujemy się że mój pradziadek Mieczysław przybył do tego miasta z Kamienicy Polskiej k. Częstochowy.
 Co ciekawe Mieczysław urodził się już w Łodzi.
Z aktu urodzenia pradziadka dowiedziałem się że jego ojciec Paweł był przędzalnikiem. Kamienica Polska to mała kolebka przędzalnictwa.
Dzięki Pani Ani także z FORGEN-u która odnalazła akt małżeństwa moich prapradziadków Pawła Jakman i Antoniny z Lisieckich, dowiadujemy się że Paweł urodził się w Jaworznie ok. 70 km od Kamienicy Polskiej. Paweł był synem Franciszka i Zofii z Czerwińskich.
Archiwum Państwowe w Katowicach udostępniło on-line księgi z Pilicy(ok. 50 km do Kamienicy Polskiej). Jako że nie jest to duża odległość przeglądnąłem prawie wszystkie roczniki jakie zostały udostępnione. Odnalazłem tam m.in akt ur. Apolonii Jachman córki Franciszka Jachman i Zofii z  Czerwików, zaś nazwisko w zapisie zgonu Apolonii było zapisane w formie Jachmann. Znalazłem tez akty urodzenia innych Jachmanów, ale tam jako matka występowała nie Zofia, a Marianna z Skowerów.
Akt małżeństwa Franciszka (tym razem nazwisko zapisane jako Jakman) i Marianny z Skowerów znalazłem. Jest to z pewnością ten sam Franciszek co poprzedni. Z tego aktu dowiadujemy się że Franciszek był synem Maksymiliana Jakman i Anny z Jeklów. W akcie jest także napisane że Franciszek urodził się w Kamienicy Polskiej i był tkaczem tak samo jak jego ojciec Maksymilian. To jeszcze bardziej przekonało mnie że to ten sam Franciszek. Być może miał dwie żony, ale nie mogę znaleźć aktu małżeństwa Franciszka Jakman z Zofią z Czerwińskich vel Czerwików. Nazwisko Franciszka w każdym akcie jest inaczej zapisane (sic!). Formy zapisu nazwiska: Jakman, Jackman, Jachman, Jachmann.
Odnalazłem także akt urodzenia Teofila Jakman w Pilicy z 1877 roku. Teofil syn Maksymiliana (l.60) i Wiktorii zd. Jakobi (l.39). Z tego wynika że Anna musiała umrzeć przed 1877 r. Niestety nie znalazłem w księgach żadnego zapisu dotyczącego zgonu Anny Jakman. Być może wynika to też z mojej nieznajomości rosyjskiego, a księgi z Pilicy od 1869 r. prowadzone są właśnie w tym języku :(
Ciekawe jest także, że z zapisu małżeństwa(1894 r.) Pawła Jakman  wynika że jego rodzice już nie żyją, a w akcie urodzenia(1902 r.) pradziadka Mieczysława jako świadek występuje Franciszek Jakman. Czyżby Franciszek zmartwychwstał :), być może był to brat Pawła...
Szkoda także że parafia z Kamienicy Polskie dopiero od 1870 roku była samodzielną parafią, wcześniej należała do parafii Poczesna , ale "tylko" do 1825 r., wcześniej Kamienica Polska należała do parafii w Koziegłowach.
Czy masz jakiekolwiek informacje na tematy powyższego posta?Poszukujesz przodków i krewnych w tych samych miejscowościach? A może dopiero zaczynasz przygodę z genealogią? Napisz : czarprzodkow@gmail.com
 

1 komentarze:

  1. Witam :) Po tym wpisie juz wiem ze jestesmy rodzina :)
    Franciszek Jakman i jego żona Marianna z domu Skowerska to moi pra pra pra dziadkowie :) Mieli syna Franciszka Jakmana ktory miał żone Augustynę Szobert z tego zwiazku jest Kazimiera Majchrowska (moja pra babcia). Pozdrawiam :) modlinskabeata@gmail.com

    OdpowiedzUsuń

Liczba wyświetleń

Obserwatorzy