Tu podaj tekst alternatywny

Rodzina Wybieraniec - w końcu coś ruszyło...

Dzisiaj udało mi się wyciągnąć kilka informacji od cioci, taty i jedną informacje od ich kuzyna.
Jak to zawsze bywa, jeśli się pyta daną osobą " Czy wiesz coś o rodzinie X" lub coś w ten deseń, to nikt nic nie wie. Oczywiście w tym przypadku było dokładnie tak samo. Ale jak już zadałem bardziej konkretne pytania, nagle coś jednak wiedzą...
Tata mało co wie. Niby mieszkał ze swoją babcią, ale wiadomo kogo tam w dzieciństwie obchodzą jakieś historie które opowiada babcia. Drugą sprawą jest fakt, iż jako młody chłopak wyjechał z rodzinnej miejscowości to i ze swoją matką kontakt był utrudniony.
Jedyne co wyciągnąłem od taty to kilka niesprecyzowanych faktów. " Że ktoś zginął w Katyniu" itd.
O moim tajemniczym jak dotąd pradziadku Andrzeju Wybieraniec dowiedziałem się, że łowił ryby w pobliskiej rzece Pina, sprzeciwiał się Stalinowi, przez co musiał się ukrywać przed represjami, a potem(prawdopodobnie) siedział w więzieniu. Być może został zesłany na Syberię. To tyle od taty o pradziadku. Jeden fakt dotyczący mojej prababci Zofii z Kamińskich - nie umiała czytać i pisać, miała jedynie pismo święte, które "czytała", chociaż bardziej umiała je na pamięć. Próbowano ją nauczyć czytać, ale nic z tego nie wyszło. A jeszcze jedno... Rodzeństwo babci zginęło w Katyniu, ktoś był na Pawiaku, a ktoś inny w Dachau. Szukałem w spisie osób które zginęły w Katyniu, czy w Dachau, ale jest to bardzo utrudnione, ponieważ nazwisko to Kamiński - jest wiele osób o tym nazwisku. Nie znam imion więc sobie poszukałem...
Potem telefon do kuzyna taty. Oczywiście także nic nie wiedział. Dowiedziałem się tylko tyle, że w Pińsku babcia mieszkała przy ulicy Kolejowej.
W 1944 r., cała ulica Kolejowa spłonęła. Być może ktoś z rodziny pracował na kolei, skoro mieszkali blisko dworca?
Następnie zadzwoniłem do cioci. Pomyślałem sobie "Przecież ciocia cały czas była na miejscu, tzn. mieszkała ze swoją matką, a moją babcią to może coś wie". Jak już wcześniej pisałem - nic nie wiedziała.
Oczywiście, że coś wiedziała! Wystarczyło trochę ją pociągnąć za język.
Dowiedziałem się że pradziadek Andrzej miał wcześniej jedną żonę z którą miał dwóch synów i jedną córkę. Znalazłem na stronie straty.pl Wiktora Wybieraniec, syn Andrzeja i Anny. Ciocia nie wiedziała jak na imię miała owa kobieta, ale gdy powiedziałem imię które znalazłem to ciocia nie zaprzeczyła - " Bardzo możliwe, że miała na imię Anna". Wiktor brał udział w Kampanii Wrześniowej, urodził się w 1910 roku, w Archangielsku.
Kiedyś pisałem z jednym Panem który właśnie w rodzinie miał Andrzeja Wybieraniec. Przejrzałem pocztę sprzed 2 lat. Czytam, co napisał - "Andrzej miał 2 synów i córkę [Andrzeja, Wiktora i Helenę]".
Jestem pewny na 99.99 % że to ten sam Andrzej co mój. Nie możliwym jest przy tak rzadkim nazwisku( w Polce zaledwie 16 osób), jakiś dublet Andrzejów. Tym bardziej że ilość dzieci się zgadza. Jeszcze zobaczymy czy potwierdzi się imię 1. żony. Andrzej nie koniecznie musiał pochodzić z Pińska.
Dowiedziałem się także że był nauczycielem. Nie wiem gdzie uczył i czego. Następną informacją jest to iż pradziadek był blisko 20 lat starszy od prababci! Urodził się więc w roku 1873! Wynika z tego że ostatnią córkę, siostrę mojej babci miał w wieku 58-59 lat! Wiem że nie jest to jakiś rekord, ale spośród bezpośrednich przodków jest to pierwszy taki przypadek. Zarówno tak duża różnica wieku, jak i duży wiek przy narodzinach dziecka. Pradziadek musiał zginąć - umrzeć ok. 1945 roku.
Ciocia obiecała że poszuka jakiś dokumentów - zdjęć w domu. Może uda się coś "fajnego" znaleźć :)
Teraz czekam na odpowiedź od tego Pana(nie chcę ujawniać żadnych danych, bo potem same problemy mogą przez to być). Może uda mi się rozruszać nie co już zastygniętą linię Wybierańców.
Czy masz jakiekolwiek informacje na tematy powyższego posta?Poszukujesz przodków i krewnych w tych samych miejscowościach? A może dopiero zaczynasz przygodę z genealogią? Napisz : czarprzodkow@gmail.com
 

1 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń

Liczba wyświetleń

Obserwatorzy