Tu podaj tekst alternatywny

Koniec historii nazwiska Jakman?

Niedawno w skanach ksiąg z parafii Żarki odnalazłem akt urodzenia mojego prapradziadka Pawła Jakman. Z aktu ślubu 2xpradziadka z moją 2xprababcią [Antoniną] wynikało, że Paweł urodziłby się w 1868 roku, tą samą datę potwierdzał akt urodzenia mojego pradziadka - Mieczysława.
Z aktu ślubu Pawła można było się dowiedzieć, że urodził się w Jaworzniku. Jaworznik to niewielka mieścina, a raczej wioska, położona w gminie Żarki, pow. myszkowskim, woj. śląskim.
Na stronie Family Search są udostępnione skany ksiąg z interesujących mnie śląskich parafii, a jedną z tych parafii jest właśnie parafia Żarki. Modliłem się tylko, aby rok 1868 był dostępny. Jest! Tak więc zaczynam szukać. Oczywiście wpierw zobaczyłem czy są indeksy. Są! Mam! Paweł Jachman(o zgrozo, każdy kapłan zapisywał moje nazwisko inaczej). Trochę problemów z nr aktu, ale w końcu odnalazłem właściwy. Mój entuzjazm trochę stopniał. Akt chrztu mojego przodka był zapisany w języku naszych wschodnich przyjaciół. Jako, że kompletnie nie znam rosyjskiego i nie umiem odczytać tych literek zwróciłem się o pomoc w odczytaniu tegoż aktu. Pomógł mi Pan Krzysztof. Niemal z szybkością błyskawicy przetłumaczył mi tą metrykę. Za co mu jeszcze raz dziękuje! :)

Tłumaczenie brzmi: 

Paweł Jakman - 17.06.1868

Zdarzyło się w Żarkach dwudziestego pierwszego czerwca tysiąc osiemset
sześćdziesiątego ósmego roku o godzinie jedenastej rano. Stawił się osobiście
Franciszek Jakman, robotnik, zamieszkały w Jaworzniku, lat dwadzieścia osiem,
w obecności Pawła Kurasa, lat trzydzieści, a także Kacpra Musialika, lat dwa
dzieścia osiem, obydwóch włościan w osadzie Jaworznik zamieszkałych, i okazał
nam dziecię płci męskiej oświadczając, że urodziło się ono tutaj, w Jaworzniku
siedemnastego bieżącego miesiąca i roku o godzinie trzeciej rano z prawowitej
jego małżonki Zofii z Czerwickich, lat dwadzieścia sześć. Dziecięciu temu na
Chrzcie Świętym udzielonym tego dnia przez Księdza Ubalda Pora z Leśniowa
dano imię Paweł, a rodzicami chrzestnymi byli Paweł Dzidowski i Marianna
Musialik. Akt ten okazującemu i świadkom przeczytany, a z powodu że nie
umieją pisać, przez nas podpisany.

Ks. Mateusz Knefliński
Administrator Parafii Żarki

Dzięki tej metryce wszyscy bezpośredni przodkowie o nazwisku Jakman mają znaną dzienną datę narodzin. Nie znam jedynie dziennej daty narodzin Hansa Jakmann'a, który przybył do Czech z Niemiec lub Austrii ze swoja małżonką Barbarą. Z aktu jego zgonu wynika, że urodził się w 1634. Jednak tą datę trzeba traktować "plus/minus", bo ja wiadomo w aktach zejść różnie wpisywano wiek zmarłych.
Linia przodków o nazwisku Jakman, począwszy od mojej osoby wygląda następująco:
1. Alan Jakman, ur. 1995
2. <prywatne> Jakman
3. Roman Jakman, ur. 24 maja 1929 w Łodzi, zm. 14 stycznia 2005 w Wiśniowej Górze, oo(ślub) 14 kwietnia 1966 w Bedoniu z Czesławą Wybieraniec
4. Mieczysław Jakman, ur. 1 października 1902 w Łodzi, zm. ?, oo 7 listopada 1925 w Łodzi z Janiną Głogowską
5. Paweł Jakman, ur. 17 czerwca 1868  w Jaworzniku, zm. ?, oo 27 października 1894 w Łodzi z Antoniną Lisiecką
6. Franciszek Jakman, ur. 27 kwietnia 1839 w Kamienicy Polskiej, zm. /1894 w Łodzi lub Kamienicy Polskiej, oo ok. 1860 z Zofią Czerwik
7. Maksymilian Jakman, ur. 14 stycznia 1814  w Říčky, zm. /1877, oo 21 listopada 1837 w Kamienicy Polskiej z Anną Jäckel
8. Ignacy Jakmann, ur. 29 lipca 1778 w Říčky, zm. 9 listopada 1835 w Kamienicy Polskiej, oo 20 listopada 1804 w Nebeská Rybná z Barbarą Feüchtinger
9. Johann KASPAR Jakmann, ur. 20 listopada 1748 w Nebeská Rybná, zm. 9 października 1814 w Říčky, oo 19 listopada 1814 z Anną KATARZYNĄ Scheitz
10. Franz Jakmann, ur. 10 sierpnia 1700 w Nebeská Rybná, zm. 19 kwietnia 1761 w Nebeská Rybná, oo 24 listopada 1843 w Nebeská Rybná z Elisabeth Komtschwager
11. Hans Jakmann, ur. 17 marca 1663 w Kunčina Ves, zm. 5 października 1719 w Nebeská Rybná, oo 9 lutego 1692 w Nebeská Rybná z Rozalią Schmoranzer
12. Hans Jakmann, ur. ok 1634 w Niemczech bądź Austrii, zm. 18 maja 1719 w Nebeská Rybná, oo ok. 1650 z Barbarą

Czy na Hansie skończą się przodkowie Jakman(n)owie? Tego nie wiem, ale na pewno łatwo nie będzie. Być może uda mi się odnaleźć miejscowość z jakiej to przybyli protoplaści czeskich Jakmannów? W Niemczech akta kościelne były prowadzone już w XVI wieku, a może i wcześniej.
Musze napisać do parafii w Nebeská Rybná, parafia działała już przed 1661 r., jednak nie prowadziła metryk. Ale pewnie była jakaś kronika, lub coś w tym guście. Może zaznaczona jest informacja o "przybyciu kolonistów z Bawarii, w tym Hansa Jakmanna z małżonką Barbarą". Już dawno miałem napisać, ale jakoś nie potrafię się do tego zabrać.
Co ciekawe Hans przybył z małżonką o imieniu BARBARA do Czech, a Ignacy(protoplasta polskich Jakmanów) przybył do Polski także z małżonką o imieniu BARBARA. 
No tak historia lubi się powtarzać :)

P.S Przez jakieś dwa tygodnie nie bedzie nowych postów na blogu, ponieważ wyjeżdżam i będę miał utrudniony dostęp do internetu.

Czy masz jakiekolwiek informacje na tematy powyższego posta?Poszukujesz przodków i krewnych w tych samych miejscowościach? A może dopiero zaczynasz przygodę z genealogią? Napisz : czarprzodkow@gmail.com
 

4 komentarze:

  1. z prywatnością nt. Twojego taty trochę przesada.
    Albo udostępniasz całość (wszystkich przodków) albo nic .
    W genealogii rodzice nie są prywatnością, ale kuzynostwo już tak, bo często im coś nie pasuje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wole być ostrożny, ktoś zawsze może to wykorzystać do jakiś niecnych zamiarów.
      Jak to mówią: Przezorny zawsze ubezpieczony :)

      Usuń
  2. Niecnych zamiarów?
    Może przytocz chociaż dwa.

    Trochę przesadzasz. Imię, nazwisko i data urodzin nie jest zabójstwem, a w internecie pełno stron, na których danych personalnych od grona (czasem więcej niż te dane jest na portalach społecznościowych).

    OdpowiedzUsuń
  3. To, że inni udostępniają nie znaczy, że ja też muszę. Nikt nie powiedział, że Imię, nazwisko, data narodzin jest zabójstwem, ale istnieje takie coś jak ochrona danych osobowych, i osoby żyjące jej podlegają.

    OdpowiedzUsuń

Liczba wyświetleń

Obserwatorzy