Tu podaj tekst alternatywny

Gdzie ona zmarła?

Niedawno, bo wczoraj, odnalazłem akt ślubu mojego 4x pradziadka Maksymiliana Jakman z drugą żoną Katarzyną z Neningerów. Katarzyna była już wdową po zmarłym 6 lat wcześniej mężu Janie Cimer(polski odpowiednik nazwiska Zimmer). Znana mi jest dwójka dzieci Maksymiliana i Katarzyny - Józefa (niestety żyła niecały miesiąc) i Anna. Katarzyna rok po urodzeniu córki - Anny - zmarła. Maksymilian mając gromadkę starszych i młodszych dzieci, jeszcze z poprzedniego małżeństwa) poślubił niewiele starszą od swojego syna pannę Wiktorię Jakubi. Mimo już "nie ojcowskiego" wieku Maksymilian został ojcem, co najmniej czwórki dzieci. Jego ostatnie dziecko urodziło się kiedy już dawno został dziadkiem :)
Przejdźmy jednak do meritum tego posta. Mianowice zgonu mojej 4x prababki Anny Jakel, czyli pierwszej żony Maksymiliana. Maksymilian i Anna pobrali się w 1837 r. Dwa lata później rodzi im się syn Franciszek, później Edward, a dwa lata przed śmiercią Anny - Amalia. Niestety Amalia przeżyła tylko 2 lata. Z aktu ślubu Maksymiliana, o którym wspomniałem na samym początku, możemy dowiedzieć się gdzie zmarła jego pierwsza żona. Początkowo się ucieszyłem, jednak mój entuzjazm trochę stopniał.  Ksiądz w akcie napisał: [...] Maxymilianem Jakmann wdowcem po zmarłej żonie w roku tysiąc osiemset czterdziestym ósmym w wsi Rapsztain [...]"


 
Szybko więc wpisałem ową nazwę w google, niestety wyniki marne. Nic nie znalazłem. Próbowałem różnych kombinacji i nic. Wkleiłem więc akt do grupy Genealodzy na facebooku z prośbą o pomoc w lokalizowaniu tejże wsi. Nieocenieni koledzy i koleżanki podali, jak na razie, trzy możliwości. Pierwsza to wieś Rabsztyn, oddalona od Poczesnej o jakieś 70 km. Druga, który wydawała mi się najbardziej trafna, a mianowicie czeska wieś Rabštejn. Szybko więc ściągnąłem metryki, niestety pudło, nie ma żadnej Jakmanowej. Jak napisał Piotr Gerasch wieś Rabštejn w okresie w którym zmarła Anna była opustoszała na co wskazuje owy cytat:

"Hrad zanikl dočasně v 15. stol., pak znovu obydlen; r. 1690 byl už zpustlý, byly u něj dvě hájovny. Nyní samota Rabštýn u Bedřichova."

Chociaż pewnie ktoś tę wioskę musiał zamieszkiwać, skoro należała pod jakąś parafię.   Została także sprawdzona księga zgonów z  Rabštejn nad Střelou, niestety także brak zgonu Anny.  Trzecia, dzisiejsza, możliwość nazwy wsi to Radostynia(niem.Radstein) w opolskim. Polska nazwa nie jest podobna do tej w akcie, ale już niemiecka tak.                                 
Jedno mnie ciekawi, bez względu gdzie zmarła Anna. Dlaczego zmarła w całkowicie innym miejscu niż mieszkała, a w dodatku w bardzo młodym wieku, miała zaledwie 30 lat...  Przeszukałem okoliczne parafie, takie jak Koziegłowy, Żarki i aktu zgonu Anny brak. O jej ojcu też za wiele nie wiadomo. Urodził się w 1785 r. w Czechach, w 1818 osiadł w Kamienicy. Anna rodzi się "last minute" w październiku 1818 r. jeszcze w Czechach. Dwójka dzieci rodzi się w Polsce. Potem przez jakiś czas brak Jeklów w aktach z Poczesnej. Następnie się pojawiają. Może Józef wrócił po rodzinę i tak przypadkiem zajęło mu to kilka lat :) Na pewno do Kamienicy przybył ze swoją matką, która już w 1819 roku umiera. Ojciec umiera w Czechach 10 lat później. Józef będąc młynarzem, w pewnym momencie znikł z Kamienicy. Nie wiadomo gdzie się podział. A w dodatku Anna umiera nie wiadomo gdzie. Trochę to tajemnicze. Może nie zostali przyjęci? Może coś nawywijali? Nie mam pojęcia... Mam nadzieję, że kiedyś uda mi się rozwiązać tą zagadkę :)  
Czy masz jakiekolwiek informacje na tematy powyższego posta?Poszukujesz przodków i krewnych w tych samych miejscowościach? A może dopiero zaczynasz przygodę z genealogią? Napisz : czarprzodkow@gmail.com
 

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Liczba wyświetleń

Obserwatorzy