Tu podaj tekst alternatywny

Jakmanowie - oni są wszędzie!

Kiedy jakieś 3 lata temu zacząłem przygodę z odkrywaniem historii własnej rodziny zawsze myślałem, że moje nazwisko jest tak rzadkie, że będę miał problem z odszukaniem kogokolwiek. Jedyną osobą, którą mogłem zapytać była młodsza siostra mojego taty. Od niej udało mi się uzyskać zdjęcia pradziadków. Koniecznie muszę pojechać na stary cmentarz Zarzew w Łodzi, gdzie pochowani są moi pradziadkowie i inni, bliżej nieokreśleni, krewni. Także 3 lata temu znalazłem w zindeksowanych aktach na genealodzy.pl trzy osoby o nazwisku Jakman, dwie z Pilicy i jedną z Warszawy. Byłem praktycznie 100% pewny, że to jacyś krewni. Swoje domysły potwierdziłem 2 lata później. Czyli mamy już trzy miejscowości gdzie byli Jakmanowie - Łódź, Wa-wa i Pilica. Z pilickich ksiądz, które są dostępne w internecie, dowiedziałem się, że Jakmanowie wpierw zamieszkiwali wieś Kamienica Polska. Z Kamienicy Polskiej, część Jakmanów przeniosła się do Żyrardowa, a stamtąd część do Wa-wy. Z kolei do Kamienicy Polskiej, jeden Jakman przybył  z Żarek, a do Żarek, najprawdopodobniej, z Ricky. Do czeskich wsi, Jakmanowie przybyli zapewne z terenu dzisiejszych Niemiec lub Austrii. Piotr Jakman jakiś czas mieszkał w Rydze, a Teofil w Głębokim.  Czyli mamy 8 miejscowości, w których mieszkali krewni Jakmanowie, Jachmanowie. Nie jest to jakaś oszałamiająca liczba, ale są jeszcze inni Jakmanowie...
Jeden z rodu Jachmanów wziął w 1878 ślub w Książęcym Lasku.*  Następną "niekrewną" Jachmanową jest Ida Jachman, urodzona w Bielsku! Miejscowości, w której obecnie mieszkam. Z dokumentu, który zawiera informację o zapowiedziach pary młodej w Warszawskiej parafii Ewangelicko-Augsburskiej** :

„[...]Idą Jachman, panną, lat osiemnaście, zamieszkałą u rodziców w Żyrardowie, urodzoną w Bielsku w Austriackiej), córką nieżyjącego Juliana  Jachman i żyjącej jego żony Elżbiety urodzonej Maj.”***

Nie mam pojęcia czy Ida Jachmanówna jest jakąś krewną, ale jak już wcześniej wspomniałem, sporo Jakmanów(Jachmanów) wyjechało do Żyrardowa. 
Dokument o którym mowa


Z kolei w akcie zgonu Karola Kincel, zmarłego w tej samej parafii w której ślub brała Ida, czytamy:


 „[...]umarł wczoraj o godzinie czwartej po południu Karol Kincel, wyrobnik, w Nowym Duninowie zamieszkały, lat trzydzieści trzy, urodzony w Piotrkowie, syn Wilhelma, wyrobnika. Zostawił po sobie owdowiałą żonę Paulinę urodzoną Jachman[...]”**

Myślę, że jak i Ida tak i Paulina jest jakoś spokrewniona z moimi Jakmanami, trzeba tylko znaleźć to jedno ogniwko :)
Ostatni, dzisiaj poznani, "niekrewni" Jakmanamowie zamieszkiwali Piekło! Dokładniej czeską wieś Peklo, niedaleko Vamberk :) 
Vamberk leży w bliskiej okolicy miejscowości Nebeska Rybna, więc może część Jakmanów osiedliła się w Piekle, a część w Nebeskiej Rybnej.


* Dokument ślubu odnaleziony przez p. Beatę Bistram.
**Dokumenty te zostały odnalezione przez p. Waldemara Chorążewicza
***Tłumaczenie dokumentów dzięki uprzejmości p. Krzysztofa Nizioł 


Czy masz jakiekolwiek informacje na tematy powyższego posta?Poszukujesz przodków i krewnych w tych samych miejscowościach? A może dopiero zaczynasz przygodę z genealogią? Napisz : czarprzodkow@gmail.com
 

3 komentarze:

  1. Obserwuję Twojego bloga już jakiś czas i jestem pełna podziwu :) Tak luźno zajmuję się tym już prawie 5 lat, dopiero od dwóch mam na tę pasję trochę więcej czasu. Jeżeli potrzebowałbyś zdjęć z cmentarza na Zarzewie to chętnie pomogę.

    Pozdrawiam i życzę powodzenia,
    Karolina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłoby super, tylko nie znam żadnych danych (tj. kwatery, nr grobu) który pozwoliłby szybko namierzyć nagrobki. A z tego co pamiętam Zarzew jest dość duży, a nie wiem czy tyle czasu masz. Byłem tam 5 lat temu, ale nie interesowałem się genealogią i zdjęć nie zrobiłem :(

      Usuń
  2. Zarzew jest wielki, mam tam rodzinę więc jak będę to mogę zdjęcia zrobić. Informacji nt. danych dotyczących numeru kwatery i grobu zapewne udzieli Ci kancelaria. Możesz skontaktować się telefonicznie, wydaję mi się, że to ten numer: (42) 649-14-04
    Jak się czegoś dowiesz to podaję kontakt do siebie: karo.rzepecka@gmail.com :)

    OdpowiedzUsuń

Liczba wyświetleń

Obserwatorzy