Tu podaj tekst alternatywny

Odnalezione zdjęcie prababci Apolonii ?


Kiedy dwa lata temu wydrukowałem zdjęcia mieszkańców ze wsi Żarówka, które są umieszczone na stronie Żarowianie  nie przyszło mi na myśl, że pośród kilku/kilkunastu zdjęć może być to jedyne – zdjęcie prababci Apolonii. Wydrukowane fotografie zaniosłem babci z myślą, że może kogoś rozpozna. Wydawało mi się to raczej mało możliwe, bowiem babcia wyjechała z Żarówki w wieku nastu lat, więc mogła po prostu nikogo nie pamiętać. Tak jak przypuszczałem babcia nikogo nie rozpoznaje, ale zdjęcia zostawiłem  „bo może kiedyś”.  3-4 tygodnie później kiedy byłem ponownie u babci, ta wyciągnęła jedno ze zdjęć i powiedziała, że tu może jest jej mama, ale ona nie jest pewna. Prababcia Apolonia zmarła w wieku zaledwie 45 lat kilka miesięcy przed zakończeniem II Wojny Światowej, babcia urodziła się 2 lata wcześniej… Praktycznie trudno w to uwierzyć aby 2-letnie dziecko zapamiętało mamę - graniczyło to z cudem.  Jednak kiedy babcia mówi, trzeba to sprawdzić. Zdjęcie zeskanowałem i posłałem do starszej siostry babci.  Ciocia powiedziała, że raczej to nie Apolonia, ale jeszcze popyta starsze rodzeństwo. Wszyscy nie byli pewni, nawet siostry starsze o 15 lat! Fotografia ta przedstawiała parę ślubną i gości weselnych. Dokładny rok wykonania zdjęcia nie jest znany, na pewno jest wykonana miedzy 1930-1938 rokiem.  Siostry babci pamiętały swoją mamę jako dość wysoką kobietę, podobnie jak ich ciotki – Agata i Julia. Brat babci wspomina swoja matkę jako „piękną kobietę z grubym warkoczem”.  I w sumie na tym zakończyłaby się historia domniemanego zdjęcia prababci, ale…
Jakiś tydzień temu napisała do mnie ciocia (siostra babci ) taką wiadomość „ Wujek Stefan(brat babci) potwierdził, że na zdjęciu jest Jan i Apolonia”!  Odszukałem zdjęcie na komputerze i dokładnie się przyglądałem tym dwóm osobom. Pradziadek Jan jest podobny do swojego młodszego brata Wojciecha(mam zdjęcie, gdzie Wojciech jest w podobnym wieku co Jan na tym zdjęciu). , u dzieci ciężko zobaczyć podobieństwo, ale na zdjęciu mają po kilka lat, a prababcia Apolonia… Na pierwszy rzut oka wydaje się , że jest wyższa od Jana, ale według mnie Apolonia klęczy, dlatego jest wyższa.  
Według Cioci Marysi(siostry babci) na rękach Jana byłby Kazimierz, kolanach Apolonii - Zosia, a zaraz obok - Janka.  Kolejna dwójka dzieci mogłaby być kogoś innego.  A o to opisywane zdjęcie :

Apolonia i Jan w prawym dolnym rogu(kliknij, aby powiększyć)


 Króciutko jeszcze o rodzicach pana młodego - Jakuba Frankowicza. 
Jakub Frankowicz był synem Mateusza i Anieli zd. Joniec. Aniela była córką Józefa, a ten bratem mojej 3xprababki Katarzyny. Ciekawe czy pradziadkowie wiedzieli, że Frankowicze to nie tylko sąsiedzi, ale i rodzina :)
Mateusz Frankowicz był synem Franciszka Frankowicz i Jadwigi zd. Lis. Franciszek Frankowicz był synem Wawrzyńca Frankowicza i Heleny zd. Pikul. Jadwiga Lis była córką Walentego Lisa i Marii z domu Szufla. I tu kolejne powiązanie rodzinne! Wawrzyniec i Helena Frankowiczowie byli rodzicami żony brata tej samej 3xprababki - Katarzyny Joniec! 

„Mateusz Frankowicz zginął w sierpniu w 1944 roku. W lecie 1944 roku Niemcy nakazali wysiedlenie Żarówki z powodu zbliżającego się frontu walk z wojskami radzieckimi. Mateusz nie chciał się "przesiedlić" i tułać po świecie, dlatego przeniósł się do domu pod krzakami ze swojego domu (przy Cymborze przy gościńcu). W dniu śmierci siedział koło domu pod płotem. Nadleciał samolot i w pobliżu domu wybuchła bomba lotnicza. Mateusz osunął się na ziemie nieżywy. Mateusz miał duże wąsy, opowiadał o śmierci że chciałby być pochowany na drzewie "w okraczce" (w rozwidleniu gałęzi). Mateusz zginął prawdopodobnie od podmuchu wybuchu lub na skutek szoku - na zawał serca. Z powodu pośpiechu wynikającej z ewakuacją, Mateusz został pochowany w pobliżu domu. Po wojnie grób został przeniesiony na cmentarz parafialny w Zdziarcu. ”


Czy masz jakiekolwiek informacje na tematy powyższego posta?Poszukujesz przodków i krewnych w tych samych miejscowościach? A może dopiero zaczynasz przygodę z genealogią? Napisz : czarprzodkow@gmail.com
 

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Liczba wyświetleń

Obserwatorzy