Tu podaj tekst alternatywny

Résumé roku 2012


Nie mogę w to uwierzyć, ale dzisiaj już drugie roczne podsumowanie w genealogii. Mijający rok upływał raczej na poszukiwaniu przodków i krewnych w czeskich wsiach. Pomimo, że upłynął już ponad rok od czasu kiedy dowiedziałem się o przodkach zza południowej granicy dalej nie ogarnąłem całej parafii Himmlisch Rybnai (czes. Nebeská Rybná).  W wakacje udało mi się wypisać wszystkie osoby o ośmiu głównych, najważniejszych nazwiskach z lat 1661-1735. Zostały mi więc jeszcze do przeszukania lata 1736-1818, a w wielu przypadkach sięgnę już końca XIX wieku. Pozostając w zagadnieniu czeskich przodków. W tym roku  rozwiązałem zagadkę dwóch Franciszków Jakmanów mieszkających w Kamienicy Polskiej, będących mniej więcej w tym samym wieku, ale mających różnych rodziców. Na całe szczęście zacząłem indeksować śluby z parafii Poczesna i tam znalazłem ślub ‘mojego’ Franciszka z Zofią z Czerwików. Wewnętrzny spokój dała mi jedna sytuacja ... nie zacząłem całkowicie opracowywać linii przodków żony Ignacego Jakman – Barbary Feüchtinger. Dzięki temu zaoszczędziłem sporo czasu na, jakby się później okazało, bezsensownej pracy. Przynajmniej dla mnie ona byłaby zbyteczna - nie zajmuje się w ogóle rozwijaniem linii osób powinowatych. Po krótkich poszukiwaniach z metryk można było wyczytać, że ‘mój’ Franciszek Jakman był synem Józefa Jakman, młodszego brata Ignacego, który zaś jest dziadkiem tego pierwszego Franciszka. Prawie oczywistym było dla mnie, że żona mojego ‘nowego’ przodka Józefa  – Barbara Młynarzyk – również jest rodem z Czech. Moje przypuszczenia potwierdził akt jej zgonu, w którym była zwarta informacja o miejscu urodzenia zmarłej.  Póki co linia czeskich przodków ze strony Barbary, kolokwialnie mówiąc – ‘leży i kwiczy’. Pierwszym powodem jest brak czasu, drugim to, że pierwsze chcę już całkowicie opracować linię przodków Józefa Jakman, a trzecim masakryczne i w dodatku pisane v českém jazyku metryki. Póki co jest to dla mnie mur nie do przeskoczenia, ale mam nadzieję, że rozpędzę się jakimś czołgiem i go przebije.
W linii prababci Głogowskiej zawitała jutrzenka.  Akt zgonu jej ojca troszkę namieszał, bo miejsce urodzenia nie jest takie jak powinno, ale cała reszta się zgadza. Nie pozostaje mi nic innego jak poszukać ich aktu ślubu. Na pewno nie ma go w parafii Św. Krzyża. W genetece znalazłem zapis o urodzeniu Marianny Skoczylas w wieluńskiej parafii. Data się zgadza, może tam warto zajrzeć do ślubów?
W linii rodziny Kruczków co nie co ruszyło. Jednak tu niezbędne są wizyty w parafii, więc wszystko idzie troszkę wolniej, ale co najważniejsze do przodu ... albo w tył? Jedną z ciekawszych rzeczy, która zadziała się w tej części drzewa jest możliwość pierwszego przypadku ubytku przodków.Można tu także wspomnieć o szczęściu w nieszczęściu. Pierwszy raz poznałem rodzinę dziadka, szkoda, że na jego własnym pogrzebie...
W fragmencie kresowego drzewa, czyli w obrębie krewnych babci Wybieraniec na szczęście ruszyło cokolwiek. W końcu dowiedziałem się co nie co o moim pradziadku Andrzeju. Udało mi się także odnaleźć potomków Andrzeja z pierwszego małżeństwa. Również ‘wzbogaciłem‘ się o zdjęcia dwójki dzieci Andrzeja – starszego Wiktora i młodszej Heleny.

W części drzewa dotyczącego przodków i krewnych mojej babci Rozalii na razie głucho i cicho. Może w tym sensie, że od dawien dawna nie dodałem praktycznie żadnego nowego przodka. Myślę jednak, że ‘limit‘ przodków z Żarówki i okolic najzwyczajniej się wyczerpał. Doszedłem bowiem już do granic metryk, które zaczęły być spisywane dopiero w 1806 roku. Teraz tą część drzewa chciałbym raczej wzbogacić o zdjęcia, opisy osób, wspomnienia i inne rzeczy, które nie są wyłącznie suchymi datami. Poniekąd jedna z rzeczy, a mianowicie odszukanie zdjęcia prababci Apolonii, chyba się już udała :)
Przejdźmy teraz może do trochę mniej ciekawej rzeczy ... Kilka statystyk : 





Na koniec chciałbym podziękować kilku osobom, które pomogły mi w poszukiwaniach : 
Pani Ania Stręgiel – pomoc w poszukiwaniach w parafii Św. Krzyża w Łodzi,
Pan Piotr Gerasch – pomoc w szukaniu czeskich metryk,
Pan Krzysztof Nizioł – tłumaczenie rosyjskich metryk,
Wszystkim krewnym, który udostępnili mi zdjęcia, dokumenty lub swoją ogromną wiedzę o rodzinie,
Wszystkim członkom grupy Genealodzy(PL) na facebooku za pomoc w różnych dziwnych i mniej dziwnych zagadkach, tłumaczeniach i we wszystkim o co jeszcze pytałem :)
Indeksującym dzięki, którym znalazłem to czego szukałem oraz wszystkim forumowiczom forgenu i genealogów, którzy mi pomagali. Jeszcze raz dziękuje !!! :)
A czytelnikom życzę szczęśliwego nowego roku, pomimo pechowej 13 lepszego od tego mijającego i co najważniejsze : dużo, dużo zdrowia !


Czy masz jakiekolwiek informacje na tematy powyższego posta?Poszukujesz przodków i krewnych w tych samych miejscowościach? A może dopiero zaczynasz przygodę z genealogią? Napisz : czarprzodkow@gmail.com
 

1 komentarze:

  1. Darmowe ogłoszenia ze zdjęciami oraz loklany katalog firm z Radomia i okolic. Serwis umożliwia darmowe publikowanie ogłoszeń wraz ze zdjęciami
    oraz darmowe przeglądanie ogłoszeń przez użytkowników. Codziennie wiele nowych ogłoszeń w popularnych kategoriach takich jak: kupię lub sprzedam,
    nieruchomości, motoryzacja, zdrowie i uroda, praca. Zapraszamy do zamieszczania ogłoszeń na naszym portalu ogłoszeniowym, który obejmuje Radom i okolice. Serwis oferuje także katalog firm.
    Jeśli szukasz dobrego miejsca, w którym będzie można zaprezentować swoją ofertę firmową lub też jako osoba prywatna chcesz zamieścić jakieś
    ogłoszenie, wtedy możesz zrobić to właśnie tutaj. Rejestracja na stronie i dodawanie ogłoszeń jest całkowicie bezpłatne. Wszystko odbywa się szybko,
    a twoja oferta jest widoczna dla kilkudziesięciu tysięcy osób. Zapraszamy! Ogłoszenia Radom to zupełnie darmowy serwis ogłoszeń z Radomia i okolic powiatu Radomskiego, nie pobieramy żadnych opłat za dodanie ogłoszenia.
    U nas możesz wypromować dodane ogłoszenie drobne, pozycjonowanie naszego serwisu sprawia że każde ogłoszenie jest promowane w wyszukiwarce.
    Serdecznie polecamy nasz serwis drobnych ogłoszeń Radom Lokalne.
    Ogłoszenia Radom. Radom Lokalne

    OdpowiedzUsuń

Liczba wyświetleń

Obserwatorzy