Tu podaj tekst alternatywny

János Wajdzik - polski węgier w ck armii?


 Może i w tytule małe nadużycie co do 'polskiego Węgra', jednakże dzięki wspaniałej pracy Pani Ewy Szczodruch, znalazłem etymologie nazwiska Wajdzik. Nazwisko to pierwszy raz zostało zapisane dopiero w 1743 roku. Oznacza ono - z języka węgierskiego, wajda czyli dowódca. W wersjach pochodnych może być także spolszczeniem niemieckiej wersji tego nazwiska - Weide.  Pierwszy znanym mi przodkiem o tym nazwisku jest Andrzej Waydzik - był on dziadkiem tytułowego Jana. 20 lipca 1803 roku Andrzej staje na ślubnym kobiercu i ślubuje miłość oraz wierność swojej wybrance - Reginie dd Hula. Według tegoż aktu Andrzej powinien urodzić się około 1775 roku. Aktu urodzenia ów Andrzeja nie udało mi się jednak odszukać, przed 1803 rokiem w ogóle nie ma nazwiska Wajdzik! Może więc Andrzej byłym 'skądś' do Szczyrku? Jednak z drugiej strony nie ma żadnej informacji w akcie ślubu, która mówiłaby nam o innym miejscu urodzenia Andrzeja niż te, w której miał ożenek.    

Metryka ślubu Andrzeja Wajdzik
Jedenaście lat po ślubie - 7 marca 1814 roku, rodzi się trzecie dziecko Andrzeja i Reginy - Józef - mój 4xpradziadek. W kwietniu 1842 roku umiera Andrzej, a już rok później Józef zawiera małżeństwo z o trzy lata młodsza Katarzyną dd Wawrzuta. Jeszcze w tym samym roku, w grudniu, na świat przychodzi syn Józefa - Jan - mój 3xpradziadek. 
W wieku 25 lat Jan żeni się z kobietą, która jest od niego pięć lat starsza - Anna dd Stwora. To właśnie w akcie ślubu z 1868 roku zawarta jest informacja o tym, że Jan służył w Armii Austro - Węgierskiej. W moich poszukiwaniach była to nowość - nie dość, że oprócz Jana tylko dwóch przodków było żołnierzami, to do tego armia ck., o której mało co wiedziałem.     
   
Metryka ślubu Jana Wajdzik
 Jak widać na powyższym skanie w rubryczce zaznaczona jest również informacja o tym w jakiej jednostce służył 'mój' Jan. Na pierwszy rzut oka widziałem tam legion Gorrizuli N 67, jednak takiego 'czegoś' nie znalazłem, poprawna wersja brzmi Gorizutti. Póki co o tym legionie nie wiele znalazłem, siądę jednak w weekend i 'przekopie' internet - może znajdę coś ciekawego.
Czytając temat na jednym z forum, który dotyczył właśnie poszukiwania krewnych, którzy służyli w ck armii znalazłem kilka ciekawych stron. Jednak na żadnej z nich nie znalazłem nazwiska Wajdzik. Trafiłem na czeską stronę, na której można wpisać nazwisko lub jakikolwiek inny wyraz, a portal automatycznie wyszukuje w tysiącach skanów różnych dokumentów naszego wyrazu. Wpisałem więc nazwisko Wajdzik. Bingo! Jest Jan i jeszcze ze trzy inne osoby o tym nazwisku. W owym dokumencie zapisane było Wajdzik Johann, Gefr. IR. Nr. 56, 7 Komp., Galizlen, Żywiec, Krzeszów, 1883, verw. Te magiczne skróty objaśnił Pan Aleksander. Po 'polskiemu' zapis ten  oznacza to, że Jan służył w 56 pułku piechoty jako kapral w 7 kompani, był ranny, jednak nie wiadomo czy obok podany rok jest rokiem, w którym Jan został ranny. Żywiec leży stosunkowo blisko Szczyrku, więc zapewne jest to 'mój' Jan. Dzięki pomocy niesamowitych 'fejsbukowych' genealogów udało się ustalić w jakim mieście służył 67 legion. Miastem tym okazała się Gorycja , leżąca w dzisiejszych Włoszech.       

Póki co to na tyle. Dopiero raczkuje w temacie szukania żołnierzy. Mam jeszcze dwóch przodków, którzy w metryce ślubni są miles jednak nie ma tam żadnej informacji o jednostce, czy chociażby armii w jakiej służyli.   Może Wy macie jakieś pomysły gdzie jeszcze mogę poszukać informacji o Janie?
Czy masz jakiekolwiek informacje na tematy powyższego posta?Poszukujesz przodków i krewnych w tych samych miejscowościach? A może dopiero zaczynasz przygodę z genealogią? Napisz : czarprzodkow@gmail.com
 

1 komentarze:

Liczba wyświetleń

Obserwatorzy